Pensyarah dan Pakar Statistik Ini Berkongsi Tip Penting Memilih Penyelia PhD

MEMILIH SUPERVISOR PhD
=======================

Banyak kriteria baik yang kita cari dalam diri seorang supervisor. Tetapi yang paling utama, sudah pasti kita mahukan supaya dengan bantuan daripada sv, kita boleh HABIS PhD. Jika boleh habis GOT (graduate on time), itu akan jadi lebih dan lebih menariklah. Kan?

Tapi mau nama kata manusia nih, kita kena faham lah bahawa mereka ada sifat BAHARU. Yakni boleh berubah-rubah

Jadi bagaimana untuk memilih supervisor (sv)?
Pilih yang saling boleh saling melengkapi satu sama lain.

Contoh, saya ni jenis tak buat kerja jika tak di pantau. Maka carilah sv yang suka pantau pelajarnya. Bagi saya, hal pemilihan ini adalah setara dengan cerewetnya kita “memilih suami”. Maaf jika keterlaluan.Tapi itu lah yang saya buat satu masa dahulu. Sangat teliti. Serik oooo bertukar Universiti ketika master. Itu pun satu kisah jugak. Nanti ada masa saya cerita no.

Makna kata, sebelum pilih sv, kita kena kenal kelemahan dan kelebihan diri kita sebaik mungkin. Sebelum mencari calon sv yang boleh membantu kita, cermin diri kita terlebih dahulu kerana untuk ubah orang lain adalah sangat sukar. Kita yang kena ubah diri kita.

Bagi saya proses mendapatkan PhD itu adalah lebih mudah apabila supervisee dan sv saling berkerjasama dan mempunyai fahaman yang sama. Hahaha. Bukan mudah oooo nak se mazhab ni.

Apa kriteria umumnya?

✔ lihat siapa pelajar sv tersebut sebelum kita. Tengok-tengok tesis dan artikel yang ditulis pelajar beliau.

✔ lihat “identiti” atau kriteria diri beliau yang boleh disesuai dengan diri kita. Fokus utama kepada kriteria penyeliaan. Bukan kerana sv sama-sama suka bermain badminton, atau punya hobi yang sama dan sebagainya dengan kita.

Apa kriteria bonus yg perlu ada pada sv?

✔ sv yang ada grant yang boleh dikongsi bersama. Ada, tak kongsi pun letih
✔ sv yang sentiasa ingin jumpa pelajarnya.
✔ sv yang tidak membuatkan kita rasa “kerdillll” sangat dimata beliau.

Tips untuk kekal lama dengan sv yang cerewet

✔ limitkan skop perkongsian kisah hidup terutamanya hal yg tidak berkaitan PhD.
✔ limitkan perbualan. Hanya dalam waktu akademik.
✔ jadilah saya yang menurut perintah

Dr. Shamshuritawati Sharif

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s