All posts by proofreadersunited

ā€‹September 2017 Banyak Cuti. Apa Yang Pelajar Pascasiswazah WAJIB Tahu?

Tidak cukup dengan cuti umum yang jatuh pada hari Ahad yang kemudiannya menjadikannya hari Isnin seterusnya sebagai hari cuti juga, hari ini, 4 September 2017 kita turut mendapat cuti tambahan sempena meraikan kejayaan Malaysia dalam Sukan SEA Kuala Lumpur 2017 baru-baru ini.

Ada orang yang suka dengan pertambahan cuti ini, ada yang tidak. Anda bagaimana?

Suka atau tidak, fakta-fakta di bawah perlu anda teliti dengan sebaik-baiknya.

.

1. Sebanyak mana pun hari cuti, tempoh semester anda tetap berjalan. Hal ini merisaukan khususnya bagi pelajar pascasiswazah yang menjalankan pengajian secara penyelidikan sepenuh masa. Hal ini kerana

Tindakan untuk anda ambil sekarang: Ambil kalendar dan kenal pasti hari cuti pada bulan-bulan akan datang. Sesuaikan dengan perkembangan penyelidikan dan carta Gantt anda.

.
2. Penyelia anda turut bercuti pada hari-hari cuti tersebut. Jadi sepatutnya anda tidak mengganggu mereka ketika hari-hari tersebut. Sebaliknya, anda sepatutnya menggunakan hari bekerja mereka dengan sebaik mungkin untuk melakukan konsultasi dan bermesej-mesej berkenaan penyelidikan. Manalah tahu anda sebenarnya mengganggu waktu yang sebenarnya mereka khaskan untuk keluarga?

Tindakan untuk anda ambil sekarang: Tetapkan jadual pertemuan dengan penyelia anda dan pastikan anda sentiasa ingatkan mereka tentang janji temu itu. Pendekatan ini juga membolehkan anda meneruskan momentum dan motivasi kerana anda ada perkara untuk dibincangkan dan dilaporkan kepada penyelia anda dalam pertemuan akan datang.

.
3. Pekerja universiti pun turut bercuti, malah universiti dan perpustakaan pun tidak berfungsi pada hari cuti. Oleh itu, anda kemungkinan besar anda tidak dapat menjalankan kerja penyelidikan. Hal ini khususnya jika anda bergantung pada mesin dan peralatan lain di makmal. Kerana cuti, perjalanan kerja penyelidikan anda akan terjejas. Lebih teruk, momentum dan semangat anda turut terjejas. Bukan mudah untuk dapatkannya semula!

Tindakan untuk anda ambil sekarang: Belajar dan biasakan diri untuk menyambil. Jadikan diri dan jadual penyelidikan anda kebal dan anjal cuti–maksudnya jika ada cuti yang berlaku secara tiba-tiba, perkembangan penyelidikan anda tidak terjejas. Contohnya, biasakan menulis satu dua perenggan tesis anda ketika menunggu kerja makmal anda mendatangkan hasil. Ataupun, baca artikel jurnal bagi memantapkan lagi kefahaman tentang subjek penyelidikan anda.

Dunia pascasiswazah mengajar kita menjadi manusia yang lebih tabah dan kuat. Setakat cuti, apa sangatlah! Bukan begitu?

Tidak Banyak Graduan Perasan Jasa dan Pengorbanan Orang Penting Ini

Tiada seorang pun pelajar pascasiswazah yang boleh mendakwa kejayaan mereka adalah atas daya usaha mereka seorang diri. Pasti banyak orang lain yang membantu mereka.

Jika tidak, tidak perlulah diwujudkan ruang Acknowledgements di dalam setiap tesis.

Antara nama wajib yang ada di dalam Acknowledgement ialah ibu bapa, adik-beradik, pasangan hidup, dan sudah tentu, penyelia dan penaja pengajian.

Namun sedarkah anda ada nama yang jarang sekali disebutkan walhal sumbangannya besar juga. Ada tesis yang kejayaan atau kegagalannya ditentukan oleh hasil kerja orang ini. 

Siapakah gerangannya? Merekalah proofreader.

Tahukah anda bahawa banyak kalanya proofreader bersengkang mata dan berkorban banyak perkara peribadi mereka demi membantu klien.

Ada proofreader yang terpaksa melupakan hari raya dan hari kebesaran lain demi memenuhi permintaan klien menyiapkan dokumen sebelum tarikh akhir.

Pada akhirnya, apabila klien berjaya naik ke atas pentas dengan jubah konvokesyen disarung kemas lalu skrol graduasi digenggam oleh klien itu, proofreader berasa puas dan gembira.

Namun, bukanlah semua proofreader pun menjadi hero yang tidak didendang.

Menurut pengalaman penulis sendiri, ada klien yang berjaya memenangi anugerah tesis terbaik. Yang menariknya, klien tersebut turut meletakkan pujian atas kejayaan tersebut kepada proofreadernya–iaitu penulis. Alhamdulillah.

Sempena Hari Raya Aidiladha ini, apa kata jika anda hubungi proofreader anda dan ucapkan terima kasih atas pengorbanan dan jasanya. Manalah tahu akan dapat diskaun untuk khidmat akan datang kerana buat dia rasa terharu šŸ˜€

3 Kemerdekaan Yang Dihajati Pelajar Pascasiswazah

Banyak perkara yang sebenarnya menyekat dan membelenggu pelajar pascasiswazah. Masalah ini membawa kepada lebih banyak perkara yang merunsingkan termasuklah tidak tamat pengajian, ketiadaan kerja selepas habis pengajian, dan macam-macam lagi. 

Ini antara kebebasan yang selama ini dihajati oleh pelajar pascasiswazah namun tidak ramai yang menyuarakannya.

1. Kemerdekaan untuk menjalankan pengajian dan penyelidikan tanpa bebanan yuran pengajian yang terlalu mahal. Walaupun banyak tajaan dan dalam dan luar negara, bilangannya masih terhad dan tidak ramai pelajar pascasiswazah dapat menikmatinya. Malah ada tajaan yang sebelum ini seperti tidak putus-putus disalurkan, terpaksa dihentikan atas sebab ekonomi yang tidak menentu.

2. Kebebasan untuk menjalankan penyelidikan tanpa disekat oleh ketetapan jadual kerja 9-5. Contohnya penyelidikan makmal yang memerlukan tempoh inkubasi yang panjang dan berakhir di luar jam bekerja, ia akan menyukarkan kerja penyelidikan pelajar pascasiswazah. Alangkah indahnya jika laluan masuk ke makmal diberikan akses 24 jam agar segera dan mudah penyelidikan dijalankan.

3. Kebebasan untuk meluahkan pendapat dan berbeza pandangan dengan penyelia. Sesetengah pelajar pascasiswazah diuji dengan sikap penyelia yang mengongkong pelajarnya. Pelbagai perkara tidak dibenarkan tanpa kerelaan hati pelajarnya seperti tidak dibenarkan berkahwin, bekerja sambilan, dan menerbitkan hasil penyelidikan di jurnal pilihan sendiri.

Walau apapun kemerdekaan yang dituntut dan diingini oleh pelajar pascasiswazah, ia perlulah disempadani dengan undang-undang dan peraturan. 

Apakah perkara yang membelenggu anda sebagai pelajar pascasiswazah dan anda mahu merdeka daripadanya?

5 Persamaan Antara Sukan SEA Kuala Lumpur 2017 Dengan Dunia Pascasiswazah

Sukan SEA yang melabuhkan tirainya esok bakal meninggalkan banyak kenangan manis. Malaysia sebagai tuan rumah sudah pasti dijulang sebagai juara keseluruhan. Namun, siapa sangka banyak kaitannya antara Sukan SEA dengan dunia pascasiswazah. 

1. Hidup biar bermentor dalam lapangan yang diceburi. Setiap atlet yang bertanding sudah pasti dibimbing oleh jurulatih yang berpengalaman. Perasan atau tidak, setiap kali atlet sedang beraksi, kamera turut difokuskan kepada jurulatihnya? Risau betul jika anak buahnya tidak lakukan terbaik. Apabila mendapat markah tinggi atau menjaringkan gol, jurulatih turut sama bersorak, malah dialah yang paling gembira terlompat-lompat. Bagaimana pula dengan hubungan penyelia-pelajar dalam dunia pascasiswazah? Kejayaan pelajar pascasiswazah mencerminkan juga kejayaan penyelia membimbing anak buahnya. Apatah lagi jika tesis pelajar itu memperoleh kelulusan tanpa pembetulan!

2. Kerja berpasukan dan bekerjasama serta bersatu hati untuk mencapai satu tujuan yang sama. Khususnya bagi sukan seperti bola sepak dan bola jaring, bermain sebagai satu pasukan amat perlu. Jika tidak, bayang emas hanyalah anganan semata-mata. Dalam dunia pascasiswazah pula, walaupun dikatakan pengalaman menyudahkannya ialah perjalanan yang sunyi, sedarlah bahawa pelajar dan penyelia perlu bekerja sebagai satu pasukan. Tanpa pelajar, tiada penyelia. Begitulah sebaliknya. Kejayaan pelajar ialah kejayaan penyelianya juga.

3. Gagal sekali bukan bermaksud gagal selama-lamanya. Kegagalan ialah batu loncatan ke arah kejayaan. Atlet sukan terjun Malaysia, Ahmad Amsyar Azman contohnya, pernah melakukan terjunan yang amat buruk dalam Sukan Olimpik Rio. Namun, beliau tidak berputus asa. Hasilnya, semalam di Sukan SEA, beliau menang emas, mengatasi saingan terdekat yang juga dari Malaysia, Ooi Tze Liang. Begitu juga untuk para pascasiswazah. Jika ada mana-mana kegagalan ditempuhi, ia sebenarnya untuk mempersiapkan diri dan menguatkan lagi azam untuk meraikan kejayaan yang perlu diusahakan sedikit sahaja lagi.

4. Tiada kejayaan tanpa latihan. Berlatih untuk berjaya. Setiap atlet yang naik ke atas podium untuk dikalungkan pingat, mahupun atlet yang tidak memenangi apa-apa pingat pun, mereka semuanya sudah melalui satu fasa yang penting dalam kerjaya sukan mereka, iaitu latihan. Tanpa latihan, siapalah atlet sukan. Bagi para pelajar pascasiswazah pula, pengalaman menyudahkan pengajian ialah latihan untuk menyediakan diri anda sebagai aset kepada negara dalam bidang kepakaran, pendidikan dan penyelidikan.

5. Juara tidak selamanya di atas. Juara pun masih perlu terus berusaha dan berlatih. Jika tidak terus berlatih, kerjaya sukan mereka akan tamat lebih awal. Bagi pelajar pascasiswazah, betapalah latihan itu penting untuk memastikan pengajian mereka berganjak dan akhirnya tiba ke garisan penamat. Melakukan penyelidikan, kerja makmal, menulis tesis, membentang kertas kerja, semuanya ini memerlukan latihan berterusan. Latih hingga letih. Apabila letih, berehat dahulu. Kemudian berlatih lagi. Di penghujungnya, skrol di dalam genggaman. Jubah konvokesyen menjadi sarungan kejayaan.

ā€‹Translation Tip: How to Shorten Your Malay Thesis Abstract to One Page

To translate Malay to English texts, it must be known that Malay words and sentences are generally longer compared to their English counterparts due to the nature of the languages. This includes in a Malay abstract of a thesis, which is usually required in theses published by students studying in Malaysia.

The challenge is to make it in one page to meet the requirement of some thesis format.

Practise these steps to shorten your Malay abstract.

1. Delete spaces before and after mathematical symbols, e.g., =, +, Ā±.

Some abstracts report numerical findings. Delete the spaces BEFORE and AFTER the symbols. Example:

10 Ā± 2.0

10Ā±2.0

2. Delete the word “yang”.

This word means “that” and “which”. Delete the word in the abstract. Example:

Kajian ini memperoleh dapatan yang memberangsangkan.

Kajian ini memperoleh dapatan memberangsangkan.

3. Delete the word “oleh”.

This word means “by”.

Example:

Kajian dijalankan oleh penyelidik.

Kajian dijalankan penyelidik.

4. Change from “penyelidikan” to “kajian”.

Penyelidikan dijalankan pada…

Kajian dijalankan pada…

5. Change from “tersebut” and “berkenaan” to “itu”.

…dibuat dalam tempoh tersebut.

…dibuat dalam tempoh berkenaan.

…dibuat dalam tempoh itu.

6. Delete “penjodoh bilangan”, e.g., orang, buah, ekor.

Tiga orang penyelidik…

Tiga penyelidik…

…di dua buah sekolah.

…di dua sekolah.

…100 ekor mamalia dikaji…

…100 mamalia dikaji…

7. Change from “untuk” to “bagi”.

…dijalankan untuk menganalisis…

…dijalankan bagi menganalisis…

8. Change from “daripada” to “dari”.

This step will affect the Malay grammar. Consider not taking this step as best as possible.

…diperoleh daripada sumber…

…diperoleh dari sumber…

9. Change a long conjunction to a short one.

Examples:

Oleh hal yang demikian –> Jadi

Oleh itu –>Jadi

Namun demikian/begitu –> Namun

Walau bagaimanapun –> Namun

Di samping itu –> Selain itu

10. Delete the word “telah”.

This word means “was”, i.e., something in the past. An abstract is known as reporting a something in the past/has been done earlier. So, just delete the word “telah”.

11. Change from “sehingga/hingga” to “ke”.

They mean the same, i.e., “to/until”. Example:

Kajian dilakukan dari Januari hingga Ogos.

Kajian dilakukan dari Januari ke Ogos.

Even shorter alternative:

Kajian dilakukan Januari-Ogos.

Notes:

+ We’re compromising some grammar rules in using some of the above tips. But what to do? We have to consider between not graduating and compromising grammar. Graduation wins.

+ Always consult your translator and editor to get his/her second opinion on the shortened abstract.

Now you can translate from English to Malay easily with these tips, especially for your thesis abstract.

Alternatively, you can always seek for a translation help from any professionals out there with an affordable fee. You may find them here and get their quality translation service from RM0.15 per word.

SIAPA LAGI NAK GRAD SEM DEPAN… ANGKAT TANGAN!

Bahagianya kalau dapat grad cepat-cepat kan?

Lepas tu boleh apply kerja dan stabilkan hidup.

Takpun cepat naik pangkat sebab dah ada kelulusan akademik lebih tinggi.

Ahli keluarga pun gembira sebab dapat luangkan lebih masa dengan mereka.

.

Tapi… tesis tak lepas2 sebab masalah grammar?

.

Jangan risau… Kami di Proofreaders United boleh bantu baiki thesis anda. Mana-mana yang ada masalah bahasa, ayat sukar difahami, tak tahu nak letak “are” ke “is” ke, “was” ke “were” ke, serahkan saja kepada kami.

.

Kami ada proofreader yang berkelulusan tinggi dan berpengalaman bagi menyemak thesis anda.

.

Pastikan SEM DEPAN adalah SEM TERAKHIR anda!

.

Borang ini membawa anda ke arah GRADUATE SEM DEPAN:

http://bit.ly/PRunited

http://bit.ly/PRunited

http://bit.ly/PRunited

.

Tunggu apa lagi? Tindakan yang pantas, hasilnya pun pantas! Konvo depan dapatlah NAIK PENTAS.

.

#proofreading

#proofreadlah

#proofreadingservice

Buat malu jadi rakyat Malaysia jika tak tahu maksud perkataan merdeka ini.

Bulan kemerdekaan muncul lagi. Pada bulan ini, akan bergemalah beberapa perkataan yang tak berapa nak disebut pada bulan-bulan lain.

Tapi kita tahu ke maksud perkataan-perkataan tu?

.
1. Semboyan

Sedap kan perkataan? Macam gabungan perkataan sembo dan boyan (buaian). Kah kah. Taklah. Maksud perkataan ni ialah tanda alamat spt kibaran bendera (bunyi tetuang dll) yg diĀ­gunakan utk memberitahukan seĀ­suatu. Alah, macam isyarat gitu.

.
2. Raga

Bukan raga bakul tu. Tapi “jiwa dan raga”. Kau jangan buat lawak bawa bakul semasa nyanyikan lagu patriotik ni! Maksud raga ialah badan, tubuh. Jadi, kalau kita kata “kukorbankan jiwa dan raga”, maksudnya kita korbankan hati dan badan demi negara. Gitu…

.
3. Dirgahayu

Sejak Datuk Siti dan Faizal Tahir popularkan lagu Cinta Dirgahayu, perkataan dirgahayu ini kembali naik. Bukan hanya pada musim merdeka. Apa maksud perkataan ini? Iaitu “(mudah-mudahan) dilanjutkan usia; dipanjangkan umur.” Jadi kalau kita kata “Dirgahayu, Tuanku!”, maksudnya kita doakan kesihatan sultan.

.
4. Tanggal

Bukan tanggal pakaian! Tapi macam dalam lirik lagu Sudirman, Tanggal tiga puluh satu… maksudnya? Ini dia: bilangan yg menunjukkan hari yg ke berapa dlm sesuatu bulan. Jelas kan?

.
5. Nusa

Sikit lagi bunyinya macam Rusa. Kah kah… tak ada kaitan. Nusa ni senang kata bermakna tanah air lah. Tanah tempat tumpah darah. Kenapa tumpah darah? Sebab masa kita lahir, darah (atau air ketuban) emak kita pecah lalu tumpah dan banjirlah wad hospital. Kah kah… lalu termaktublah nama hospital itu di dalam surat beranak kau sampai kau mati.

.
6. Pertiwi

Biasanya dipasangkan dengan perkataan ibu pertiwi. Ada ke orang bernama Pertiwi, jadi emaknya dipanggil Ibu Pertiwi? Kah kah! Tak adalah. Pertiwi ni sama maksudnya dengan nusa. Tanah air. Siapa kata bahasa Melayu miskin kosa kata?

Ada lagi perkataan musim kemerdekaan yang kau nak tahu maksudnya?

Anda belajar sesuatu?